Põhisissetulek võtab ära motivatsiooni tööl käia
Idee vastaste üks lemmikargumente on, et kui inimesel on elementaarset toimetulekut võimaldav raha niisama käes, siis ta ei tahagi enam tööd teha või olla ettevõtja.
Loogika on järgmine: tarvitseb vaid anda mägimatkajale selga päästevesti - ja ta ei viitsi enam kõrgusi vallutada, vaid leiab hoopis sügava veekogu, hüppab sinna ega tule enam kunagi veest välja, sest ta tahab lõputult kogeda seda, et päästevest tal uppuda ei lase.
Raha keeles kõlab see väide aga nii: kui inimesel on igakuine 500-eurone garanteeritud sissetulek, siis ta keeldub lisasissetulekust: "milleks mulle 1000 (5000, 10000) eurot veel juurde vaja, kui mul 500 juba on?". Kujutleme presidenti või peaministrit sarnasel põhjendusel oma ametikohalt lahkumas. Kommentaarid on üleliigsed.
Ennustada võib küll seda, et inimesed muutuvad tööotsingul rahulikumaks ja valivamaks, hakkavad tegema väärtuspõhiseid otsuseid. Viimase tõttu on põhjust mures olla "halbadel tööandjatel" - nii neil, kelle juures töökiusamine on igapäevarutiin kui ka näiteks seksiäril, narkoäril ja trollivabrikutel (vt ka Idee elluviimine on ohtlik, sest inimesed hakkavad ettearvamatult käituma)
Tulu saamine ilma tööta on vastuolus meie eetiliste tõekspidamistega
"Kui kõigile niisama raha jagada ilma et nad selle eest peaksid tööd tegema, siis see on vastuolus meie kultuuritraditsioonide ja moraaliga. On ju igiammustest aegadest kehtinud põhimõte: kes ei tee tööd, see ei pea ka sööma!"
Olgu öeldud, et see viimatinimetatud põhimõte oli iseäranis armas (nõukogude) kommunistidele. See oli lausa põhiseadusesse sisse kirjutatud nii 1918. kui ka 1936. aastal, lisaks "Kommunismiehitaja moraalikoodeksi" punktis 2.
Paraku ajad muutuvad ning kõik, mis tundus (ainu)õige kaugetel aegadel, ei pruugi seda täna enam olla. Sajandite jooksul on muutunud nii töö olemus kui ka tema koht ühiskonnas. Seoses tehnoloogia arenguga on aga suuremad muudatused veel ees. Töö muutub üha produktiivsemaks ning pole kaugel aeg, mil töö täidab meie ajast vaid murdosa. Pealegi tuleb arvestada, et vastupidiselt marksistlikule kujutelmale ei looda väärtusi ainult (palga)tööga.
Raha võrdne jaotamine vaesematele ja rikkamatele on ebaõiglane
"Toetust tuleb maksta neile, kes seda vajavad, mitte aga võrdselt rikastele ja vaestele", on idee kriitikute üks lemmikargumente.
Kodanikupalk on oma olemuselt sõltumatu kõigist muudest asjaoludest, sealhulgas inimese palga suurusest. Niisugusel kujul ta just aitab vähendada lõhet rikaste ja vaeste vahel. Inimeste "sikkudeks ja lammasteks" jagamine tähendab halduskoormust, millest tingimusteta põhisissetulek just aitab lahti saada.
Lisaks tuleb arvestada seda, et kodanikupalga ja maksusüsteemi koosmõjul toimub hüvede ümberjagamine niikuinii jõukamatelt "neile, kes seda vajavad", ehkki ilma et "vajajate" ja teiste vahele tekiks järsku piiri. "Saajate" ja "andjate" piiriks võib lugeda seda punkti, kus kodanikupalk ehk riigilt saadav võrdub maksudega ehk riigile antavaga.
Idee elluviimine on ohtlik, sest inimesed hakkavad ettearvamatult käituma
See kartus oleks ilmselt põhjendatud, kui üleminek tingimusteta põhisissetulekule toimuks uisapäisa, ilma eelnevate analüüsideta.
Samas on see hirm mõistetav, iseäranis kui seda väljendavad juhtivtöötajad, kellel on alluvaid. Nende võim paratamatult kahaneb. Neile ei olda enam lihtsalt töökoha olemasolu eest tänulikud.
Kindlasti on tõepõhi all ennustusel, et pärast kodanikupalgale üleminekut elame üle "uste paugutamise" või "halbade ülemuste lahtikangutamise" perioodi. Kui massiliseks see võib osutuda, sõltub kindlasti (ehk isegi peamiselt) sellest, kui ulatuslik on nähtus nimega "töökiusamine".
Muret on põhjust tunda seksiäril, narkoäril ja miks ka mitte "trollivabrikutel", samuti perevägivallatsejatel, kuid selles pole midagi ettearvamatut.
Mõnedki põhisissetuleku saajad ei oskaks oma vaba aega mõistlikult kasutada
Neid, kes ei oska oma vaba aega mõistlikult kasutada, on sõltumata põhisissetulekust ehk kodanikupalgast alati olnud ja on ka edaspidi ning see käib ka edukate ja mõjukate inimeste kohta. Tööaja osatähtsus on meie elus läbi sajandite vähenenud. Tegemist on väljakutsega eelkõige haridussüsteemile, mis hoolitseb eelkõige meie tööoskuse, mitte niivõrd olemisoskuse eest.
Tõeliselt vaba ühiskond on võimeline pakkuma erinevaid vaba aja sisustamise võimalusi (ka mitterahalisi) ning viima pakkujad kokku vajajatega. Eestis on traditsiooniliselt tugeval järjel olnud rahvakultuur (mõtelgem eriti laulupeotraditsioonile) ning võib arvata, et väga paljud, kellel see ei ole olnud aja- või rahapuudusel võimalik, leiavad tee koorilaulu juurde tagasi.
Kommunistid juba proovisid kõiki võrdseks muuta
See, et kellelegi midagi võrdselt makstakse, ei tee inimesi võrdseks. Kodanikupalk või mis iganes muu nime all tingimusteta põhisissetulek üksnes vähendab ebavõrdsust suures plaanis, kud samal ajal kohati hoopis tagab ebavõrdsuse - seal, kus see on kindlasti vajalik.
Ebavõrdsus on tagatud aktiivse ja mitteaktiivse tööealise elanikkonna vahel ning igal juhul aktiivsete kasuks. Praegune sotsiaalse kaitse süsteem võib halvimatel juhtudel tekitada pahupidi ebavõrdsuse, kus toetuste najal elamine on soodsam kui töötamine. Piltlikult öeldes on inimene valiku ees - kas 500 eurone toetus või 500 eurose palgaga töö. Põhisissetulekuga on valik selline - kas istuda kodus ja saada 500 eurot kuus või käia tööl ja saada 500+500=1000 eurot kuus.
Vastupidiselt eelkirjeldatule püüdlesid kommunistid rahavaba ühiskonna poole, kus kõik töötaksid vastavalt võimetele ja saaksid hüvesid vastavalt vajadusele. Taolist ühiskonda ei eksisteerinud mujal kui tulevikuunistustes. Sisuliselt püüti luua ühiskonda, kus hüvede tarbimise võimalus ei sõltuks mingilgi määral tööst. Eesti Töörahva Kommuunis arvati koguni, et töötasu on kapitalistlik igand, kuid kuna raha ei kuulutatud veel igandiks, siis kehtis nn elamisraha, mille suurus sõltus elukutsest, kuid mitte sellest, kas ja kui palju inimene tööd tegi.
Kommunismi poole püüelnud Nõukogude Liidus kehtis sotsialism ("igaühelt tema võimete kohaselt, igaühele tema töö järgi"). Kehtis töökohustus, nn tööpõlguritele said osaks repressioonid. Samal ajal, nagu mäletame eriti alates 1970ndate lõpust, sisustasid töötajad oma tööpäevi tihti poesabas seistes, kuna vastasel korral ei pruukinud hädavajalikku kaupa enam jätkuda. Eraettevõtlusega ei tohtinud tegelda, äärmisel juhul oli see võimalik "peidetult", kooperatiivi vormis või siis väga piiratult (suvitajate majutamine). Ettevõtjate ja nende toodete/teenuste konkurents puudus, selle asemel "võisteldi" riikliku plaani täitmises, millel polnud nõudlusega midagi pistmist.
Tingimusteta põhisissetulek ei kaota raha, ettevõtlusvabadust, konkurentsi, pakkumise kooskõla nõudlusega ega ka sissetulekute suuruse sõltuvust tööst.
Tulumaksumäärad tõstetakse vaata et 70-80 protsenini
Kodanikupalga idee oponendid on rahvast vahel hirmutanud maksukoormuse tohutu tõusuga ja lausa kosmilises suuruses tulumaksumääradega, mida kodanikupalga katteks olevat vaja.
Tegelikult ei ole tulumaksumäära vaja tõsta isegi 50 protsendini. Nii suurt tulumaksu pole kodanikupalga katteks kusagil tarvis. Pealegi pisendab kodanikupalk oluliselt maksumäärade tähendust inimese maksukoormuse näitajana, kuna maksukoormus on alati kodanikupalga võrra väiksem.
Näide: kui riigile makstavad maksud ja riigilt saadav kodanikupalk on võrdsed, siis on tegelik maksukoormus null. Kui maksumäär on 40%, kodanikupalk 500 ja maksustatav (ilma maksuvaba osata) tulu 2500 eurot, siis on maksukoormus tegelikult 20% (1000 - 500).
- Kalkulaator aitab mõista, milline on ühes või teises suuruses maksustatava tulu saaja tegelik maksukoormus ja millised maksumäärad kataksid või oleksid Eestis katnud ühes või teises suuruses kodanikupalga.
Muudab inimesed valitsusest sõltuvaks
Kui kodanikupalk oleks tingimuslik baaselatis, siis oleks selles "valitsusest sõltuvaks" muutumise väitel isegi mingi tõetera, kuid sellegipoolest ei saa inimest muuta riigist sõltuvamaks, kui ta oma riigi kodanikuna juba on. Kodanikupalga mõjul inimese sõltuvus teda seni aitavatest institutsioonidest hoopis väheneb, kuna kaob kohustus tõendada kellelegi oma abivajadust.
Kodanikupalk vähendab oluliselt kodaniku sõltuvust tööandjast, et mitte öelda - vabastab sellest sõltuvusest täielikult. Arvestades asjaolu, et mõnedki tööandjad on ühe või teise erakonna (mis võib olla ka hetkel valitsev erakond) toetajad või vastased, vähendab kodanikupalk oluliselt töötaja muret võimaluse pärast sattuda "valede" seisukohtade tõttu ebasoosingusse ja ühel hetkel ka tänavale. Eriti käib see mõistagi riigi või kohaliku omavalitsuse asutuste juhtide ja nende töötajate kohta.
Seetõttu võib väita vastupidi - kodanikupalk hoopis vähendab inimese sõltuvust valitsusest.