PR draft
ID
14
Sündimus: eluasemepoliitika väärib diskussiooni, aga kodanikupalgale pole alternatiivi ja maksusoodustused on mõttetud

Vähendame iga alaealise lapse pealt last kasvatava vanema tulumaksu 5% võrra? Geniaalne! Miinimumpalk on nüüd 725 eurot kuus. Maksuvaba on sellest 654 eurot, seega puudutab 20% tulumaks 71 eurot. Järelikult on tulumaks 14,20 eurot kuus, millest 5% moodustab 71 senti. Vabandust, ilmselt mõeldi ikkagi tulumaksumäära vähendamist 5 protsendipunkti võrra. Sel juhul on sääst 3,55 eurot iga lapse kohta kuus. Vapustav võit, kas pole? Miinimumpalgaga töötajad ei lükka siis kindlasti esimese lapse sündi edasi?


See konkreetne tulumaksu vähendamise idee pärineb EKRE rahvastikuprogrammist, mis näeb ette meetmeid sündimuse soosimiseks. Suur eesmärk on kahtlemata hea, kuid sarnaselt hiljutisele perehüvitiste seaduse muutmisele vaatab sellestki programmist vastu klammerdumine senise perehüvitiste süsteemi külge.


Maksusoodustused on pealtnäha ilusad ja õiglased asjad, kuid nende häda on selles, et mida väiksemad on maksumäärad, seda väiksem on ka maksusoodustuste efekt. Eelkõige kehtib see maksuvaba tuluosa suurendamise kohta vastavalt laste arvule. Praegu on täiendav maksuvaba tulu teise lapse kohta 154 eurot kuus (säästab 30,80 eurot), alates kolmandast lapsest aga 254 eurot kuus (säästab 50,80 eurot). Viisakalt öeldes on vaieldav, kas meede oma eesmärki täidab. Tulumaksumäära vähendamine iga lapse kohta aga konserveerib olemasolevat tulude ebavõrdsust (mida peretoetused küll tasandavad).  Kummalgi juhul jääb pealegi vastuseta küsimus - mis saab siis, kui polegi, mida vähendada või mida maksuvabaks muuta?


Olen üsna veendunud, et maksusoodustused on vaid toetuse teesklemine, millel pole Eesti põhiseaduse preambulis sätestatud eesmärkidega midagi pistmist. Samuti mitte ennastsalgaval “sihtimisel” (tükike toetust siit, tükike soodustust sealt, individuaalselt igaühele ja siis veel perekonnale kokku neil ja neil tingimustel).


Eesti rahvuse, keele ja kultuuri kestmist saab tagada vaid siis, kui iga eesti pere võib olla kindel, et nende eluks hädavajalikku toimetulekut miski ohtu ei sea. Mida inimene ka ette ei võtaks ja kui suuri majanduslikke riske see ka endast ei kujutaks – perekonna toimetulek peab jääma nende riskide haardest välja. Tuleb järjekordne karantiiniaeg ja tööandja saadab inimesed koju, kuid toit on laual ja arved maksmata ei jää.


Sellist olukorda saab luua ainult kodanikupalk.


Kui miski rahvusriiki päästa suudab, siis ühtekuuluvussüsteem kodanikupalgaga


Tegemist on teadupärast tingimusteta tagatud sissetulekuga, mis päästevesti kombel hoiab inimeste elatustaset langemast allapoole teatud piiri. See on üksnes individuaalne, kusjuures ilma igasuguste bürokraatlike toimingute ja regulatsioonideta ning ei tohi kuuluda arestimisele. 500 eurone kodanikupalk sõltumata inimese vanusest on Eestile jõukohane. Pärast aprillis toimuvat indekseerimist peaksid keskmised standardkulutused lapse kohta kuus olema ligikaudu samas suurusjärgus. Seetõttu on see väikseim suurus, mille üle on üldse mõtet arutleda.


Konkreetselt sündimust silmas pidades loob see olukorra, kus inimestel puudub majanduslik sundus üht- või teistpidi demograafiliseks käitumiseks. Oleme nii lasterikkad kui tegelikult tahame. Täielik valikuvabadus. Olgu pere lastetu või paljulapseline – ikka on sissetulek vähemalt 500 eurot pereliikme kohta kuus.


Tegelikult võib ka kodanikupalka nimetada kaudseks maksusoodustuseks. Selle võrra väheneb ju oluliselt inimese nn efektiivne maksukoormus (mida võiks ka netomaksukoormuseks või tegelikuks maksukoormuseks nimetada). Sellisel juhul on inimese maksukoormuseks riigile maksud tulumaksu ja riigilt saadud kodanikupalga vahe, mis võib olla ka null või negatiivne.


Kujutame ette näiteks 500 eurost kodanikupalka ning 40% suurust ühtlast tulumaksumäära ilma maksuvaba astmeta. Maksustavate tulude puudumine tähendab ju sisuliselt miinus 500 eurost maksukoormust. Brutotuluga 1250 eurot kuus on netomaksukoormus null, brutotuluga 2500 eurot aga 20% (riigile makstakse 1000, riigilt saadakse 500). 5000 eurot bruto tähendab 30%, 10 000 eurot aga 35% suurust netomaksukoormust. 40 protsendini see eales ei küüni, kuna riigilt saadakse alati 500 eurot tagasi. Ja iga laps vähendab maksukoormust veelgi.


kodanikupalk.ee
Suggestions and comments
Rahvuslik ühtekuuluvussüsteem kodanikupalgaga - ainuvõimalik rahaline päästemeede rahvusriigile
Kui miski rahvusriiki päästa suudab, siis ühtekuuluvussüsteem kodanikupalgaga